תכנון אפקטיבי לשנה הבאה:
איך לתכנן מראש את התוכן השיווקי שלנו
כדי להשיג יעדים ולחסוך זמן.

חלק א'- שיווק באמצעות תוכן - תכנון ברמת המאקרו

 

כמעט כל סוף שנה אנחנו עושים סיכומי שנה ומציבים מטרות ויעדים לשנה הבאה. זוהי הזדמנות נפלאה להתחיל ולעשות גם תכנון לתוכן שלנו.

תכנון התוכן ישיג לנו שתי מטרות עיקריות, שעבורן שווה יהיה לכם להקדיש שעתיים עד ארבע שעות בחודש דצמבר או ינואר לתכנון התוכן שלכם עבור השנה הבאה, או שעה בסוף כל רבעון לתכנון התוכן של הרבעון הבא.

  1. התכנון יעזור, לפעמים אפילו יאפשר לכם להשיג את המטרות העסקיות
  2. התכנון  יקצר מאד את זמן ההתעסקות שלכם ביצור התוכן בכל שבוע בהמשך השנה
  3.  בונוס:  התכנון ייצור מחויבות לביצוע ואף יאפשר לכם להתכונן מראש, לדעת מה המחויבות שנדרשת מכם לצורך ביצוע המטלה (מבחינת זמן או השקעה)

נתוני פתיחה

את תכנית התוכן השנתי אנחנו מתחילים אחרי שאנחנו כבר יודעים מה הן המטרות העסקיות שלנו לשנה הבאה ומה הם היעדים אותם אנו רוצים להשיג בכל רבעון.

כמו כן, הזמן שהקצבתי עבור כתיבת תכנית התוכן מניח שאתם כבר מכירים ויודעים מי הוא קהל היעד שלכם עבור אותן מטרות עסקיות, וכי יש לכם איפיון של לקוח פוטנציאלי אידיאלי, או כמו שמכנים אותו "לקוח אוואטאר". מדובר באותה דמות דמיונית אידיאלית שיצרתם לעצמכם, שאותה אתם מדמיינים מול העיניים כאשר חושבים, מתכננים וכותבים את התכנים לקהל שלכם.

במידה וטרם הצבתם לעצמכם מטרות עסקיות או שיווקיות לשנה הבאה ואין לכם דמות של לקוח אידיאלי מול העיניים, לא נורא!                 

תרוויחו אפילו יותר אם תחליטו על המטרות העסקיות תוך כדי ביצוע החלק הראשון של תכנון התוכן (לפי המאמר הזה). 

לתכנן את התוכן לשבוע הקרוב

איך מתחילים? תוקעים דגלים

מתחילים לאט לאט, וקודם מתמקדים במאקרו – מה נרצה לקדם השנה ומתי.

אנשים נכנסים ללחץ כאשר הם חושבים על כך שהם צריכים לתכנן את התוכן לכל השנה, ומה זה אומר בכלל?
אני רוצה להרגיע אתכם שמדובר בקווים מנחים, שיתנו לכם גבולות ויציבו אתגרים אך בכל זאת יאפשרו לכם גמישות. הרעיון הוא לשמור אתכם בתוך מסגרת, שלא תצטרכו בכל שבוע או בכל חודש מחדש לשבת ולשבור את הראש. יהיה לכם מתווה ברור של הכיוון שאליו אתם הייתם רוצים ללכת והמקום אליו תרצו להגיע. הוא גם יזכיר לכם דברים שאולי תשכחו בהמשך השנה.

למשל, נדמיין לדוגמה בעל עסק שיש לו כוונה לצאת עם מבצעים לקראת חודש נובמבר, כשכל המדינה בטרפת מבצעים, פתאום הגיע סוף אוקטובר והוא גילה שאין לו רעיון, שאין לכם פלטפורמה מוכנה, שלא 'חימם' את הקהל לגבי המוצר שאותו רצה שהם ירכשו במבצע. גם התוצאות יהיו בהםתאם.  אנחנו לא רוצים שזה יקרה גם לנו!  זו הסיבה שאנחנו מתכוננים מראש.

השלב הראשון הוא להתבונן בגדול על לוח השנה ולתקוע בו כמה דגלים, אליהם ניתן יהיה לקשור את התכנים בשלב המיקרו.

  1. לסמן על הטבלה את היעדים שלנו – בגדול, מה אנחנו מתכננים לעשות ובאיזה חודש זה צריך להתרחש (כתבתי בסגול).
  2. אירועים חוזרים במדינה, בעולם או בתחום המקצועי שלנו שחשוב להתייחס אליהם מבחינת התוכן (כתבתי באדום, בווודאי ניתן להוסיף עוד).
  3. נושאים ומוצרים שמתאים לנו לקדם בתקופות מסוימות בשנה, בין אם אלו מוצרים עונתיים או נושאים שרלוונטיים ללקוחות שלנו בתקופות מסוימות. 

אבל אין לי מוצרים?

נניח שאתם מטפלים ועכשיו אתם חושבים לעצמכם: איך זה יכול להתאים לי?
אני בסך הכל מטפל שיאצו ויש לי אך ורק מוצר אחד – טיפול שיאצו. מה כבר יש לי להציע?

בואו נפרק רגע את האפשרויות שיש למטפל שיאצו להציע:

  1. טיפול שיאצו להורדת מתח ורגיעה
  2. טיפול שיאצו לבעיות אורטופדיות
  3. טיפול שיאצו לנשים בהריון או לזוגות לקראת לידה
  4. טיפול שיאצו לבעיות עיכול
  5. טיפול שיאצו לאלרגיות.
  6. טיפול שיאצו עד הבית
  7. טיפולי כיסא
  8. טיפול ארוך במיוחד שכולל תרגילי מרידיאנים (ללמד טיפול עצמי)
  9. סדרת טיפולים (עם מבצע)
  10. מכירת מוצרים משלימים לטיפול

וזוהי רשימה מקוצרת, האפשרויות הן נרחבות מאד.

 

אחרי שפירטנו את סוגי השירותים השונים שאנו מציעים, כעת אנו רוצים לשאול את עצמנו באיזו תקופה נרצה לקדם איזה נושא. למשל: האלרגניות מתגברת בתקופת האביב, ולכן זו תקופה מעולה לקדם את נושא הטיפול באלרגיות.  גם 'ניקוי אביב' נהוג לעשות בתקופה זו, אז אלו נושאים שמתאימים לתוכן של חודש אפריל. 

מציאת הפוטנציאל השיווקי בכל תקופה

מה שכתבנו בשלב הקודם, כאשר התאמנו את התוכן והשירות לתקופות השנה השונות, תורם לנו לא רק ברמת התוכן.

הדבר המשמעותי ביותר בתכנון הזה הוא מציאת הפוטנציאל השיווקי של כל תקופה. אחרי שנכתוב את האירועים באדום, חשוב שנוסיף לידם את הפוטנציאל שהם נותנים לנו מבחינת השיווק.

למשל, תקופת סוף השנה מעניקה לי הזדמנות לא רק לכתוב תכנים בנושא תכנון שנה, אלא גם הזדמנות ללוות אנשים ועסקים שרוצים עזרה בתכנון התכנים שלהם לשנה הבאה. 

פוטנציאל נוסף: תקופת הקיץ היא עונה חלשה אצל רוב המטפלים והמאמנים. זו תקופה טובה עבורם להתעסק בהתפתחות מקצועית ולטפל בשיווק (ואגב במאמר מוסגר – גם תקופה טובה ליחסי ציבור). זו הזדמנות עבורי ליצור תוכן או אפילו מוצר מובנה עבור קהל היעד הזה של מטפלים.

את הנושאים שנכתוב לקידום בשלב זה נכתוב באופן מאד כללי, ברמת המאקרו, בלי לפתח אותם. הנושאים שנבחר יכולים להתייחס למה שקורה במדינה ובעולם ובתחום שלנו באותה תקופה, וגם למוצר שאנו רוצים לקדם באותו חודש, או לתכנים שיחממו את הקהל למה שיקרה בחודש הבא. 

שימו לב, זוהי רק תכנית, וכל תכנית צריכה להיות בסיס טוב לשינוי!  כל מטרתה להקל עלינו את החיים בהמשך.

ערוצי הפצה - הפלטפורמות להפצת התוכן שלנו

לפני שנצלול אל חלק ב' של התכנון שלנו, בו נפתח את התוכן שמתאים לכל אחד מערוצי ההפצה שלנו, בואו נבחן את האפשרויות שיש לנו ומה הן הפלטפורמות שמתאימות לנו.

היום יש מגוון גדול מאד של ערוצי הפצה (פלטפורמות להעברת תכנים), ואנחנו נבחר את ערוצי ההפצה שלנו לפי כמה פרמטרים

  • מי הוא קהל היעד שלנו ואל אילו פלטפורמות הוא נגיש?
  • באיזו פלטפורמה הכי קל להעביר את המסרים המתאימים לי? למשל: מעצבת תיקים זקוקה פחות לתכנים כתובים ארוכים ויותר לתכנים ויזואליים. מנחת סדנאות יצירה לא תסתפק בתמונות ותרצה גם לשלב וידאו. יועצת זוגיות, לעומת זאת, אולי תעדיף תכנים כתובים להעברת המסרים.
  • העדפה אישית שלנו, בעלי העסק: היכן הכי קל לנו לייצר תוכן בעקביות?

אנחנו תמיד נבחר ערוצי הפצה עיקריים ומשניים, נבחר היכן להתמקד, ובכל מקרה לא נתפרש על כל ערוצי ההפצה האפשריים. נתחיל עם שני ערוצי הפצה, לא יותר משלושה.  אם נרצה להוסיף ערוץ הפצה, לא להוסיף יותר מאחד בכל תקופה.

ערוצי ההפצה הפעילים ביותר בישראל

רשימת תפוצה:

זהו ערוץ הפצה שצריך להיות פעיל כמעט עבור כל עסק. זו הדרך הכי טובה לתקשר עם קהילה קיימת באופן ישיר. למרות שאחוזי הפתיחה נמוכים יחסית (יש הטוענים 20%), מי שמצליח לאורך זמן ליצור שיתופי פעולה ולהגדיל את רשימת התפוצה לקהל ממוקד, יצליח לסגור מכירות גם בעזרת רשימת התפוצה, ובעלויות נמוכות.

פייסבוק:

פייסבוק הוא הרשת החברתית הכי גדולה בישראל, במיוחד מעל גיל 30. הרשת כוללת כמה פלטפורמות שכדאי להשתמש בכמה מהם.

פרופיל פרטי – חשוב להשתמש בו באופן חלקי גם לקידום מטרות עסקיות

עמוד עסקי – מומלץ לפרסם בו תכנים 3 פמים בשבוע (אורגני). למרות הטענות שחשיפה אורגנית בעמוד עסקי היא פחות מ 10% זה פשוט לא נכון. הניסיון שלי מראה שאחוז המעורבות (לא רק חשיפה, אלא ממש מעורבות) הוא לרוב 20% מכמות אוהדי הדף, והרבה פעמים גם יותר. כאשר מפרסמים, החשיפה האורגנית יורדת לתקופה מסוימת.

זהו האפיק היחיד בפייסבוק בו ניתן לבצע קידום ממומן.

פייסבוק LIVE – פלטפורמה שפייסבוק עדיין מקדם, ולכן מומלץ להשתמש בה באופן נכון, עדיפות למועדים קבועים שהקהל יחכה להם.

פייסבור סטורי – עוד ערוץ שמקודם בפייסבוק יותר מאשר העמוד העסקי או הפרטי, וכדאי להשתמש בו כאשר רוצים לזכות בחשיפה גבוהה יותר. למעשה, יש אפשרות כמעט כל תוכן לפרסם גם ב'סטורי' (אם רוצים להגדיל חשיפה), למרות שהוא מיועד לתכנים קצרים.

קבוצת פייסבוק / קהילה – דרך אפקטיבית ביותר ליצור קהילה עוקבת ולהגדיל מכירות היא באמצעות קבוצת פייסבוק. יחד עם זאת, היא דורשת השקעה יומיומית בטיפוח והפעלה. יש גם סכנה: אם כל ההכנסות שלכם מתבססות על הקהילה, חשוב לדעת שהיא עלולה להיסגר ללא התראה.

אינסטגרם

פלטפורמה בצמיחה מתאימה במיוחד לתכנים ויזואליים, אך מתאימה גם לתכני השראה (ויזואליים או משפטים קצרים). הייתרון על פני פייסבוק, שקל יותר לצבור בה קהילה עוקבת, במהירות רבה יותר מאשר בפייסבוק.  גם כאן יש אפשרות לסיפורים.

תדירות התכנים – מומלץ 5-7 פעמים בשבוע לעדכן תכנים.

ניתן לקדם בתשלום תכנים באינסטגרם.

יוטיוב

מי שיש לו ערוץ יוטיוב מצליח, זה ממש מקביל לאתר שנמצא במקומות הראשונים בחיפוש בגוגל, ובמקרים מסוימים זה אפילו טוב יותר. אם אתם יכולים לייצר תכני וידאו שרלוונטיים לקהל שלכם, במיוחד עם מדובר בתכנים שיהיו רלוונטיים לאורך זמן, מאד מומלץ להעלות סרטונים ליוטיוב. אפשר גם להטמיע אותם באתר.

ניתן לקדם בתשלום סרטונים מיוטיוב.

בלוג

בלוג יכול להיות בתוך אתר אישי ויכול להיות על פלטפורמה חיצונית, והוא ערוץ נהדר, כי מאפשר מגוון גדול של תכנים בהתאמה אישית. תכנים מוצלחים ורלוונטיים יופיעו גם בחיפוש בגוגל ללקוחות פוטנציאלים בעתיד.

גם בלוג ניתן לקדם בתשלום.

לינקדין

רשת חברתית שמתאימה למי שהלקוחות שלו הן חברות. הייתרון בה: רוב המשתמשים בלינקדין לא מעלים תכנים, לכן קל יותר לבלוט בה. אפשר לראות מי צפה בפרופיל שלך והתעניין בך.

ניתן לקדם בתשלום בלינקדין, יקר יותר מאשר שאר הפלטפורמות.

פוד קאסט:

מעיין בלוג קולי, כמו תכנית אישית, שהופך להיות מאד פופולרי לאחרונה גם בקרב עסקים קטנים.

וואטס אפ:

פלטפורמה שבה אפשר להעביר תכנים ברשימת תפוצה או בקבוצה. הקבוצות מוגבלות ל 256 אנשים, אך תמיד ניתן להוסיף קבוצות בחינם.

יחסי ציבור, שיתופי פעולה ותוכן שיווקי בתשלום.

זוהי למעשה האפשרות למנף את התוכן ולהגיע עם התוכן שלנו ליותר אנשים, בפלטפורמות פופולריות שאינן בבעלותי, אלא הם של אנשים אחרים. זה יכול להיות:  תכניות טלוויזיה, מגזינים, עיתונים, אתרים פופולאריים, אתרי מאמרים, רשימות תפוצה של אחרים, שיתופי פעולה עם כוכבי רשת ומובילי דעה.

***

ישנם עוד ערוצי הפצה כגון פינטרסט, טלגרם, טוויטר ועוד. איני מכירה אותם מספיק, לכן איני מתייחסת אליהם.

 

בניית אסטרטגיית תוכן שמתאימה לנו, לפי הפלטפורמות.

בשלב זה אנחנו נסמן לעצמנו את ערוצי ההפצה שבהם אנו רוצים להשתמש השנה, נכתוב ליד כל אחד מהם – איזה סוג תוכן נדרש ומה התדירות שלו, והיכן עוד ניתן יהיה להשתמש בו.

למשל – אני משתמשת בתכנים שאני מייצרת לאינסטגרם גם בפייסבוק סטורי ובקבוצת הווואטס אפ "סודות השיווק החיובי", ולפעמים הם משתלבים גם כתמונה המצורפת לפוסט (לרוב זמן מה אחרי שפורסמו באינסטגרם).

 

 

סיכום

במאמר זה למדנו איך לתכנן את התוכן ברמת המאקרו לכל השנה

כעת אנחנו יודעים:

  1. אילו מטרות אנו רוצים לקדם בכל חודש
  2. אילו תכנים יהיו לנו בכל חודש – באיזה נושא
  3. באילו פלטפורמות נרצה להשתמש במהלך השנה
  4. באיזו תדירות נרצה להשתמש בכל פלטפורמה ולאיזה סוג תוכן נזדקק.

במאמר הבא בנושא נפרק עוד יותר את התכנון,  עד לרמה שתהייה לנו כותרת או כיוון לכל מאמר, פוסט או וידאו – ברמת הרעיון.

מתחילים לתכנן?

מתחילים לתכנן את התוכן שלכם לשנה הבאה?

אם נתקעתם ואתם זקוקים לעזרה ודחיפה, מוזמנים לשלוח לי הודעה דרך הקישור הזה

או בטלפון  052-3435870  דנה