סודות השיווק החיובי - שיווק באמצעות תוכן

מבוא: מה זה שיווק חיובי, למה צריך שיווק באמצעות תוכן, ואיך הוא יכול למשוך לקוחות?

לפני שנה בדיוק התחלתי לפרסם את "סודות השיווק החיובי" בקבוצת וואטס-אפ. במהלך השנה חזרתי שוב ושוב לספר THIS IS MARKETING של גורו השיווק העכשווי SETH GODIN וכן התעמקתי בספרים, פודקאסטים ותכנים נוספים, שעזרו לי לגבש את הדרך שלי.
בסדרת המאמרים "סוודות השיווק החיובי" אני מגישה לכם את התובנות שלי באופן מתומצת ובהיר, כולל דוגמאות ייחודיות, בלי שתצטרכו להקדיש שעות ארוכות לקריאה והעמקה בכל ספרים הללו.

דנה שבת שיווק באמצעות תוכן
סדרת מאמרים "סודות השיווק החיובי" מאת דנה שבת

בסדרת המאמרים שלי על 'סודות השיווק החיובי' אני נשענת על תכנים שלמדתי ממומחי שיווק בינלאומיים, וביניהם סת' גודין SETH GODIN גורו השיווק אשר כתב את הספר THIS IS MARKETING ומתייחס באופן נרחב למאפיינים של שיווק באמצעות תוכן.

בחרתי להשתמש במונח "שיווק חיובי", בניגוד למונח 'שיווק' שמעורר אצל רבים (כפי שעורר גם אצלי בעבר) קונוטציות שליליות. ב"שיווק חיובי", כפי שאני משתמשת בו, עצם פעולת השיווק היא חיובית, טובה או מועילה ואפילו מרגשת גם עבור קהל היעד, וגם עבור המשווק.

הרבה בעלי עסקים אומרים "אני שונא לשווק", או "מביך אותי לשווק", או "אני לא רוצה להיות כמו כל המשווקים האלה שכל הזמן דוחפים לי ומנדנדים לי, או אלה שעפים על עצמם".

מה הם כן רוצים?

הם רוצים שאנשים שמבינים את הערך שלהם פשוט יבואו וירצו להיות לקוחות שלהם. כמו אלו שמגיעים באמצעות השיווק 'מפה לאוזן".

אבל "שיווק מפה לאוזן" הוא גם שיווק, וזו בדיוק המשמעות של "שיווק חיובי". זהו שיווק באמצעות תוכן מהימן ונחוץ, שעוזר בתהליך השכנוע.
כי אם עשית משהו ששינה לשכנה שלי את החיים, היא – השכנה – כבר תמצא את המילים כדי לספר לי על זה (המילים שלה הם התוכן השיווקי) והתוכן הזה יגרום לי לחשוב שכדאי לי ולהרגיש שבא לי להרים אליך טלפון.  

למה אתם שונאים שיווק? בעיית הדימוי של השיווק

על מה אתם חושבים כשאתם חושבים על 'משווק'?

כשאני מנסה לדמיין 'משווק', עולה בדמיוני דימוי של אדם בלבוש מאד רשמי שמדבר במילים גבוהות וחלקות ומבטיחים הרים וגבעות, או סוכנים של חברות  שמנסים לדחוף לי סחורה או למכור לי דברים שאני לא באמת צריכה. (למרות שכבר אמרתי שאני לא מעוניינת במנוי לעיתון, ותודה, גם אין צורך לדחוף לי את העיתון של היום).

אותם "משווקים" יצרו תדמית של אנשים חלקלקים, מניפולטיביים, אגרסיביים או 'נודניקים', וכתוצאה מכך 'שיווק' נתפס כמשהו פולשני, לפעמים מוגזם, אי אפשר להאמין לו, ובעיקר – הוא מציק.

רוב בעלי העסקים שאני מכירה לא רוצים לנהוג כך, ולכן ברור שלא בא להם  'לשווק'. ובכל זאת, הם כן רוצים להשיג לקוחות ולהרוויח. והם יודעים שכדי שהלקוחות ישמעו עליהם ויגיעו אליהם – הם חייבים שיווק. במיוחד כאשר השיווק מפה לאוזן אינו מספק. 

"שיווק חיובי" נועד לעזור לבעלי מקצוע ובעלי עסקים שרוצים להשפיע לטובה ולעזור לאנשים, לעשות את מה שהם טובים בו וגם לקבל תמורה (כסף) עבור העזרה שלהם. כבונוס, הם זוכים להותיר חותם חיובי במקומות שחשובים להם. 

הפן החיובי של השיווק

כל בעל עסק שתופס את השיווק בצורה שלילית לא יצליח לשווק את עצמו, כי הרי אף אחד לא היה רוצה לתפוס את עצמו באור שלילי.

המהפך שלי קרה, כאשר אני הבנתי את הפן החיובי של השיווק. ואני מקווה שעד סוף המאמר הזה גם לכם יקרה המהפך הזה – כי רק ככה תוכלו לשווק בהתמדה ובהצלחה. 

סת' גודין מסביר כי השיווק הוא נטרלי. הוא לא 'טוב' או 'רע', הוא פשוט כלי להעברת מסרים, שבעזרתם אפשר לשנות עמדות או מחשבות של אנשים. אפשר להצליח בשיווק בכל מיני דרכים.  אפשר לשווק נהדר באמצעות מסרים של פילוג והפחדה, ואפשר להצליח בשיווק באמצעות מסרים של העצמה ומתן תקווה.

השיווק יהיה חיובי, אם נטעין אותו בערכים שאנו מאמינים שהם חיוביים.

המטרה של "שיווק חיובי" היא לא להשיג את המטרות של המשווק בכל מחיר, אלא להשיג את המטרות של המשווק, תוך כדי מתן פתרון לצורך של הקהל, ושמירה על הערכים שחשובים לנו.

סת' גודין אף מגדיל ואומר ש"שיווק הוא מעשה אצילי שבו אנו עוזרים לאנשים להשיג את המטרות שהם רוצים להשיג, או להפוך לאנשים שהם שואפים להיות".

ואני מוסיפה ש"שיווק חיובי" הוא שיווק שיהיה לנו כיף לעשות, כי הוא מעניק לנו תחושת שליחות והעצמה וכן מוטיבציה להתמיד.

"שיווק חיובי" נתפס כחיובי גם על ידינו, המשווקים, וגם על ידי הקהל שלנו – הם מבינים שאנחנו לא באים למכור להם משהו שהם לא צריכים, אלא באים לעזור להם במשהו שהם רוצים להשיג, לדעת, להבין או להיות.

איך השיווק החיובי באמצעות תוכן עובד?

נסו להיזכר לרגע במשהו טוב שרכשתם לאחרונה. משהו שהרכישה שלו שימחה אתכם, או עדיין משמחת.

ועכשיו, אני רוצה שתנסו להיזכר בפרטים שידעתם על המוצר או השירות הזה לפני שהחלטתם לקנות אותו, ואשר שכנעו אתכם לרכוש אותו.

אני לא רוצה להתווכח עם פרופסור דן אריאלי ("לא רציונאלי, ולא במקרה", ולכן לא אטען שמערכת השיקולים שלנו בהחלטות כלכליות היא רציונלית, אבל בהחלט יש לנו מערכת שיקולים.

ואלו שלושה מן השיקולים המרכזיים שיישכנעו אותנו לקנות:

  1. המוצר או השירות המדובר נתפס בעינינו כמשהו שיכול לפתור לנו בעיה שמפריעה לנו, או יכול ליצור חוויה מאד נחשקת.
  2. מי שמציע את המוצר או השירות אמין בעינינו
  3. אין לנו הכרות עם מוצרים או שירותים אחרים שפותרים את אותה בעיה או יוצרים אותה חוויה באותה דרך (שמתאימה לנו) או באותה רמת אמינות.

בשיווק חיובי כל מה שאנחנו עושים, זה לתת לאנשים להבין שהשירות שאנחנו מציעים הוא בדיוק זה שמתאים להם, וממלא אחר שלושת השיקולים שרשמתי למעלה. וזאת אנחנו עושים באמצעות תוכן – זו המטרה של שיווק באמצעות תוכן.

אנחנו יוצרים תוכן (בין אם כותבים תוכן, משדרים תוכן, מקליטים או מעצבים), שיגרום לשירות או המוצר שלנו להיתפס כמשהו נחשק שיכול לפתור את הבעיה שלהם, בונים את האמינות שלנו, ומבדלים את עצמנו מכל הפתרונות האחרים.

מה זה תוכן שיווקי?

  • בתוכן שאנחנו כותבים או מצלמים, אנחנו גורמים לקהל הרוכשים הפוטנציאלי שלנו להרגיש שאנחנו מבינים אותו, שאנחנו מכירים את הבעיות שלו או את השאיפות והתשוקות שלו.
  • מתוך התוכן שלנו הקוראים מצליחים להבין שאנחנו מצליחים לעזור לאנשים שיש להם בעיות או רצונות דומים לשלהם.
  • בתכנים בעלי הערך שאנחנו משתפים בהם העוקבים שלנו לומדים לזהות את המקצועיות שלנו,
  • הסיפורים שלנו או של לקוחותינו גורמים לנו להיתפס כאמינים.
  • אם הם ינסו חלק מן הכלים הפרקטיים שאנו מציעים להם (ללא עלות) הם עשויים אפילו להיתרם מאיתנו, עוד לפני שהפכו ללקוחות.
  • השיתופים האישיים שלנו חושפים את האישיות שלנו, וכך הם יכולים להתחבר אלינו ברובד רגשי, הרוב הלא רציונלי, שמשפיע מאד על ההחלטות.
  • בנוסף, בגלל שאנחנו תמיד מדגישים את הייחודיות שלנו ביחס לאחרים, העוקבים מתחילים להכיר את ההבדלים בין מה שאנחנו מציעים וובין מה שמציעים מתחרים שהם מכירים וכן להבדיל בין האלטרנטיבות.

אם הדרך הייחודית שלנו לא מתאימה להם בדיוק, זה ממש בסדר גמור. כל מה שאנחנו רוצים זה למשוך את הלקוחות המדויקים עבורנו.

כשאנחנו משווקים באופן חיובי שמותאם בדיוק לקהל היעד שלנו, כאשר אנחנו נותנים ערך וחושפים את הייחודיות שלנו, אנחנו לא צריכים להתאמץ וולשכנע, כי השכנוע קורה מאליו.

כשמגיע הטריגר או נופל האסימון, מי שזה פוגע בו פשוט שולח הודעה או מתקשר ואומר: "אני עוקב אחרייך כבר כמה זמן ומאד מתרשם", או – "אני קוראת פוסטים שלך כל הזמן, אפשר לקבוע איתך פגישה?"

באמצעות התוכן שלנו אנחנו בעצם יוצרים חוויה שדומה לאותה חוויה של הלקוחות שמגיעים 'מפה לאוזן' והרבה יותר קל להפוך אותם ללקוחות.

וזו המהות של שיווק חיובי באמצעות תוכן, או של תוכן שיווקי באופן כללי.

ליווי אישי ליצירת תוכן שיווקי בגישה של "שיווק חיובי"

יבתהליכי הליווי שאני מקיימת עם לקוחותי באחד על אחד, אנחנו ממפים את הצרכים של הלקוחות, אנחנו מבינים מה הנשאים שיעניינו את אותם לקוחות, איך אנחנו יכולים לעזור, מהם המסרים והערכים שאנו רוצים להדגיש בכל חודש, מתכננים את התוכן, ומתחילים לכתוב את התוכן שמחזק את המוניטין של הלקוחות שלי כמומחים בתחומם. 

אחד הערכים החשובים שאני מדגישה הוא שהכתיבה צריכה להיות עם תשוקה, והתתהליך שאנו עושים יחד עוזר למציאת התשוקה, להעצמת התשוקה, ולכתיבה בקלות ובהנאה. 

רוצים לשמוע עוד? שילחו לי הודעת וואטס-אפ

 

Facebook
Twitter
LinkedIn