איך להרוויח מבלוג

10 שלבים שצריך לעבור מבלוג חדש, לבלוג שמכניס כסף

כך מתחילים להרוויח מהבלוג: הסיפור של הילה לוי - יוצרת הבלוגים "תלתלים" ו"פנסיה בסטיליטו"

יש הרבה דרכים להרוויח מבלוג, או להפוך את התוכן שלכם לכסף. הפעם אני נותנת במה לדרך שעברה הילה לוי מיוצרת תוכן ובלוגרית כתחביב, לעסק במשרה מלאה שנמצא בצמיחה.

בין אם אתם משתמשים בתוכן לקידום עסק קיים, או חולמים על עסק מבוסס תוכן - הפוסט הזה יקצר לכם את הדרך

הילה לוי והתלתלים. צילום: עמית גלבר

יש עסקים שמשתמשים בתוכן הבלוג כדי לקדם את העסק שלהם, ויש כאלה שהופכים את התוכן לעסק שלהם. ויש גם כאלה שמשלבים בין השניים. 
 אלה וגם אלה שואלים את עצמם "איך אפשר לעשות כסף מהתוכן?" האמת היא, שיש המון דרכים להרוויח מבלוג. בפוסט הזה אני רוצה להציג אחת מהן, דרך הסיפור של הילה לוי, היוצרת של הבלוג "תלתלים" – בלוג אופנה ישראלית.

שוחחתי עם הילה על הדרך שעשתה מהרגע שבו פתחה את הבלוג בפלטפורמת 'בלוגר', וכל השלבים שעברה עד שהתחילה להרוויח מהבלוג, ועד שהיא עצמה הפכה לעסק במשרה מלאה. 

1. לפני שמתחילים בלוג - מחליטים 'למה', בוחרים פלטפורמה ובוחרים נישה

הילה תמיד אהבה לכתוב. "למעשה רציתי ללמוד ספרות וכתיבה יוצרת באוניברסיטה. הלכתי ללמוד משפטים רק בגלל שאימא אמרה שאני צריכה ללמוד מקצוע.  ומשפטים היה נשמע לי קרוב לכתיבה…" בהמשך היא למדה גם מנהל עסקים ועבדה ביעוץ משפטי. "הייתי במשך כמה שנים המשנה ליועץ המשפטי במנורה מבטחים. הייתה לי תכנית סדורה איך להפוך לחברת הנהלה". הבלוג ממש לא היה חלק מהתכנית. הוא נולד במקרה.

"כשנולדה הילדה עברנו מתל-אביב להרצליה, ואני הרגשתי מאד בודדה. כל יום חזרתי הביתה מהעבודה והסתובבתי עם העגלה ברחובות לא מוכרים. בעלי עבד עד שעות מאד מאוחרות, ומצאתי את עצמי כל ערב כבר בשעה שמונה משועממת ובודדה מול הטלוויזיה. הרגשתי שאם אני לא עושה משהו עם עצמי – אני בדרך לדיכאון.  חברה הציעה לי לפתוח בלוג וזה נשמע לי מעניין.

לא ידעתי איך עושים את זה, אז החברה שהציעה לי את הרעיון פתחה לי בלוג בפלטפורמה בשם בלוגר. לא רציתי לכתוב על החיים של אימא צעירה ועל כמה שאני אומללה, כי המטרה שלי הייתה לשפר את מצב הרוח שלי,  אז החלטתי לכתוב על אופנה. אימא שלי הייתה סוג של אושיית אופנה, אז הרגשתי שזו גם דרך לשמור אתה על קשר.

כתבתי קצת הגיגים וצילמתי קצת צילומי רחוב. הרגשתי שכל השנים של כתיבה משפטית קצת קלקלו לי את הכתיבה הספונטנית.  היה לי קשה בהתחלה להתנסח בקלילות ובחופשיות, ובכל זאת – כתבתי.  וכלב לא נכנס!"  אמנם הילה לא התחילה לכתוב כדי כדי להרוויח מהבלוג, אבל אחרי שהשקיעה – רצתה שמישהו יקרא אותו…

2. להגדיל את העניין - חקר שוק וחקר מתחרים

"הבנתי שאני צריכה להבין קצת יותר טוב מה קורה מסביב, אז התחלתי לעקוב אחרי בלוגים בנישה שלי. 
התחלתי עם "המלבישה" של שלי גרוס, שזה בלוג שאני אוהבת עד היום, ואחר-כך גם Fashion Tails של לובה שרגא, וגם "אפונה" של יעל רגב שממש אהבתי, בלוג שהיה מצחיק ושנון בצורה בלתי רגילה, ועוד. 
ברגע שהתעמקתי בהם הבנתי כמה דברים.

קודם כל, הבנתי שהתלתלים היפים שלי לא מספיקים, ושאני חייבת לשפר את הויזואליות. הבנתי שבבלוג לייף סטייל אני לא יכולה שהתמונות יהיו בינוניות. אז נרשמתי לקורס צילום למתחילים. חוץ מזה, מצאתי את הקול שלי מחדש, ניערתי אותו קצת מהשפה המשפטית שעטפה אותו כל-כך הרבה שנים ומצאתי את השפה שזורמת לי בטבעיות.

במקביל, הבנתי שאת התוכן צריך לקדם דרך רשת חברתית. פתחתי עמוד פייסבוק עסקי. עד אז היה לי רק פייסבוק מאד פרטי, בכלל לא הייתי מחוברת והייתי לגמרי בורה בזה. עד כדי כך, שהייתי בטוחה שברגע שאני אפרסם לינק בפייסבוק, אז כולם ייכנסו ויעשו לי לייק. כמובן שזה לא קרה…

3. צמיחה מהירה במספר העוקבים - פעילות חברתית שבה נמצא קהל היעד
(רצוי פלטפורמה בצמיחה)

אחד היתרונות של להיות בין המשתמשים הראשונים ברשת חברתית שנמצאת בצמיחה, הוא בחשיפה מהירה לקהל חדש. (לרוב, ככל שהרשת הופכת להיות יותר פופולארית, כך מידת החשיפה האורגנית יורדת).

"כשנכנסתי לאיסטנגרם, אופנה היה הדבר הכי גדול שם, ולא היו הרבה אימהות שיצרו תוכן על אופנה באיסטגרם. הויראליות הייתה מאד גבוהה וכך גם החשיפה האורגנית, אז צמחתי שם מאד מהר ויחסית בקלות. התחילה להתגבש קהילה קטנה סביב הבלוג".  אבל היא עדיין לא התחילה להרוויח מהבלוג. 

4. לשים את עצמך בפרונט - "גיליתי את הצד הפוטוגני שלי"

"השלב הבא בצמיחה היה שהתחלתי לשים את עצמי יותר בפרונט. כל הזמן כתבתי כתיבה אישית אבל בעיקר צילמתי דברים מסביב – אופנת רחוב, חנויות ובוטיקים, והרבה תמונות בתוך החנויות. אחד הדברים שהבנתי זה שכעסק קטן יש הרבה חשיבות בלשים את עצמי בפרונט. זה היה תהליך שעברתי עם עצמי. בהתחלה בעלי היה צריך לצלם אותי 500 תמונות בשביל פריים אחד. לאט לאט הבנתי איך אני אוהבת להצטלם, וגיליתי שהביטוי 'הצד היפה שלי' הוא לא קלישאה, ובאמת יש לכולנו צד אחד יותר יפה. גיליתי גם את ההשפעה של תאורה טובה ואיך להוציא צילומים יותר מעניינים.

ברגע ש'פיצחתי' את זה, גיליתי שאני בעצם מאד פוטוגנית, והבנתי שזה משהו שהרבה בעלות עסקים מתמודדות אתו. הרי חלק מהשיווק הוא גם לשים את עצמנו בפרונט, ויש לא מעט נשים שקשה להן עם הדבר הזה. מאוחר יותר פיתחתי ביחד עם הצלמת ענת קזולה  והמאפרת תמי מרגלית סדנה בשם 'הצד הפוטוגני שלי' ואנחנו עובדות עם אלו שלא מרגישות פוטוגניות. כשאנחנו מגלות למה המצלמה זקוקה, אז כולן יוצאות פוטוגניות!"

5. התמקדות ובניית אתר אישי

עוד שלב משמעותי באבולוציה של הבלוג "תלתלים", היה ההחלטה להתמקד. "היה לי חשוב ליצור את הנישה שלי, שבה אוכל להשפיע, ובחרתי להתמקד באופנה מקומית ובנושא של אקו פאשן ויד שניה. עם הזמן השיח סביב הקיימות תופס אצלי יותר ויותר מקום. יחד עם ההתמקדות גם העברתי את הבלוג מ'בלוגר' לאתר משלי, ולקחתי מעצבת. באותה הזדמנות גם שיניתי את שם הבלוג ל"תלתלים – בלוג אופנה ישראלית".
זו הייתה הנקודה שבה הילה התחילה לקבל פניות ממעצבים. 

הילה בן חנוך לוי בלוג תלתלים צילום: עמית גלבר.

6. משיתופי פעולה - להכנסה. להתחיל להרוויח מהבלוג

"בהתחלה המעצבים פנו ופשוט רצו חשיפה. התחלנו בברטרים. הם קיבלו חשיפה ואני קיבלתי את הבגדים. עם הזמן התחלתי להתגבש והבנתי מה הערך שאני יכולה להציע להם. המעצבים היו מקבלים חשיפה וגם בנק תמונות לשימושם, וגם CEO שהם קיבלו דרך האתר שלי.

באיזשהו שלב רציתי למצב את עצמי כעסק, וכשעסקים פנו אלי אמרתי שאני כבר לא כותבת בשביל בגד או ארוחה במסעדה – יש לי מחירון. יש כאלה שאמרו בשלב הזה "לא", ויש כאלה שהסכימו. היו עסקים שלא עניין אותם להופיע אצלי באתר, הם פשוט רצו ממני תמונות. היו חסרות להן תמונות אווירה מדהימות והם אהבו את התמונות שלי, אז הבנתי שזה גם משהו שאני יכולה להציע. התחיל להיות שיח שכבר מכיר בזה שאני עסק ושאני עושה דברים מקצועיים"

7. דירוג גבוה בגוגל בזכות CEO

"לקחתי סדנת SEO אצל מיכל בן ארי מנור, שיש לה את אחד מהבלוגים הכי חזקים בתחום הטיולים, 'רואה עולם". בסדנה למדתי כמה חשוב לעשות מחקר מילות מפתח, ואיך להחליט על הכותרות. היום אני כבר מדורגת במקום די טוב בביטויים שבחרתי. לקח לי הרבה שנים להגיע לזה, ולא הייתי מצליחה בזה ללא ה- SEO."
בזכות האופטימיזציה למנוע החיפוש, נכנסים אל הבלוג בכל חודש הרבה מאד קוראים, שלא היו מגיעים אליו בדרך אחרת. 

8. לעזוב את מקום העבודה

"כל הזמן הזה, כשעבדתי במקביל גם כשכירה, פשוט לא היו לי חיים חוץ מהעבודה והבלוג. עבדתי קשה מאד על התשתיות של הבלוג והצבתי לעצמי יעד מסוים. אמרתי לעצמי שכאשר אגיע ליעד הזה יהיה לי ביטחון לעזוב. בדיעבד אני יכולה לומר שמאד קשה להגיע ליעד תוך כדי עבודה תובענית וגם ילדים קטנים. באמצע 2019 עזבתי את הבודה שלי, לפני שהגעתי ליעד".

9. הרחבת השירותים ועולם התוכן

הזמן שהתפנה אפשר להילה להתרחב. בגלל הידע הרחב שלה בחיסכון ארוך טווח, יונית צוק (הבלוגריסטית, יועצת לבלוגרים) המליצה לה לפתוח בלוג נוסף, שיעסוק בנושא הזה.

"פתחתי את הבלוג פנסיה בסטילטו, שהוא בלוג שבו אני כותבת על פנסיה לקוראות של "תלתלים". חשוב לי להכניס צבע לנושא האפור הזה, ואמנם אני לא מייצגת אנשים בתחום, אבל אני כן מרצה על הנושא – "הרצאה צבעונית על נושא אפור". יש לי המון ידע בנושא, ואני נהנית להעביר אותו בצרוה קצת אחרת מאיך שאנשים רגילים לקרוא על הנושא.

בזכות הבלוג הזה הילה גם קיבלה בפינה בתכנית "סוגרים חשבון".

10. להפוך את האתגרים להזדמנות

פחות משנה אחרי שהילה עזבה מקור פרנסה יציב וניסתה לייצב את ההכנסות מהבלוגים שלה, פרצה הקורונה לחיינו.
"כל הלקוחות שלי היו מושבתים בתחילת הקורונה. זה גרם לי לחשב מסלול מחדש והתחלתי להציע שירות של יעוץ לעסקים קטנים, איך לשפר את הנראות שלהם ברשת. אחרי שצברתי מספיק ידע וניסיון, הרגשתי שיש לי מה לתת.

עוד דבר טוב שיצא בעקבות הקורונה, הוא שיצרתי קורס דיגיטלי על צילום ועריכת תמונות. אמרתי לעצמי שזה הזמן לעשות, וגם דחפתי אותו חזק ברשתות בתקופה של הקורונה. משהו קליל ולא יקר, שרלוונטי לתקופה. עד היום הוא נמצא באתר.

היום אני כבר פחות כותבת ומצלמת עבור עסקים בתחילת הדרך אלא עובדת עם עסקים מבוססים יותר, אבל ממשיכה להציע לעסקים קטנים יעוץ אישי וסדנאות, לעזור להם לעבוד נכון יותר ברשתות. כשנכנס הרילז לאינסטגרם עשיתי סדנת רילז לעסקים, ויש לי גם את הקורס "חיות ברשת" עם הבלוגרית שירלי טמיר. כמובן, אני ממשיכה גם בסדנת "הצד הפוטוגני שלך". 

ומה האתגר הבא?

"בגלל שמשבר הקורונה היה מאד סמוך למעבר שלי לעצמאות מלאה, עוד לא הגעתי ליעד ההכנסה השנתי שקבעתי לעצמי. למרות שאני כל הזמן בצמיחה, הבעיה היא שאני עדיין עובדת המון-המון-המון. הייתי רוצה לדעת להיות יותר באיזון בין בית ועבודה. להצליח להגיע ליעד הכספי שלי, ולצד זה לאזן בין הבית והעבודה".

מכיוון שהאתגר של הילה מאפיין הרבה נשים (וגם גברים) שמנהלים עסק או קריירה מצליחה, אני רוצה להמליץ להילה וגם לכם על הפודקאסט LIBRA, של שרית אמיתי,  אשר עוסק בדיוק בנושא הזה – באיזון בין קריירה מצליחה לרווחה אישית.
כמו בלוג, גם פודקאסט הוא פלטפורמה של תוכן מעניין, שמצד אחד יכול לעזור בשיווק של עסק קיים ולחזק מותג אישי, ומצד שני יכול בעצמו להוות בסיס לעסק חדש, וגם על פודקאסט אכתוב באחד הפוסטים הקרובים. 

 

אבל רגע לפני שמחליטים לפתוח בלוג או להתחיל פודקאסט, או אפילו רק לכתוב פוסטים ברשתות החברתיות – חשוב להבין מה הדבר שמלהיב אתכם, מה הנושא שעליו יהיה לכם קל לכתוב או לדבר או לספר בתשוקה. 

להרשמה ללא תשלום למדריך לכתיבה בתשוקה ובהנאה – לחצו כאן

לקריאה נוספת על המסר השיווקי ועל שיווק בתשוקה – מבוא לשיווק חיובי:  

shabat.dana@gmail.com

Facebook
Twitter
LinkedIn